Saramacca, Nickerie en Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Veen - WaarBenJij.nu Saramacca, Nickerie en Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Veen - WaarBenJij.nu

Saramacca, Nickerie en Bigi Pan

Blijf op de hoogte en volg Milou

02 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo mensen van het goede leven!:)

Hier weer een verslag na ongeveer 3 weken.
Zondag 14 oktober verveelden Rianne en ik ons, dus besloten wij onze buurman te vragen of hij nog ideeën had om ergens heen te gaan. Zo zijn wij die dag met Eric naar Saramacca gereden. We kwamen langs Groningen, een dorpje in het district Saramacca. Hier arriveerden eind 1845 de overlevenden van een groep Nederlandse boeren. Ze waren vanuit de Nerderlandse provincie Groningen naar Suriname geëmigreerd om op Voorzorg en Mijn Vermaak aan de overkant van de Saramacca een nieuw bestaan op te bouwen. Binnen zes maanden stierven bijna 200 personen van de groepn aan tyfus, waarna de rest zich vestigde in Groningen. Ook daar overleden nog talloze kolonisten. Vanaf 1849 verhuisden de overblijvenden in kleine groepjes naar Kwatta en Uitvlugt, in de omgeving van Paramaribo.In 1945 werd een monument gebouwd ter herdenking van de aanwezigheid van de Boeroes in Groningen. Het werd op 20 juni van dat jaar onthuld. Bij de 150-jarige herdenking in 1995 schonken afstammelingen van de Boeroes een medisch laboratorium aan Groningen.
De monumenten staan allemaal dicht bij elkaar en het is interessant om te zien. Na het dorpje Groningen gingen we naar Coronie. Coronie is een district in het noordwesten van Suriname, met als hoofdplaats Totness. Het is qua inwoneraantal zowat het dunstbevolkte district van Suriname. Coronie staat bekend om zijn kokospalmen en die waren daar dan ook volop te zien. De huizen daar zijn best oud, sommige vielen bijna uit elkaar van ellende. Wel zaten er een paar mooie traditionele huizen tussen. Na de hele tijd gereden te hebben zijn we teruggegaan naar Groningen om daar aan het saramaccarivier een Surinaamse avondmaal te nuttigen. Wat is Pitjel hier toch lekker, echt een aanraden om het te proberen!
Vrijdag 26 t/m zondag 28 oktober samen met Rianne en Eric een trip gemaakt naar het district Nickerie. Dat weekend brachten we door in de plaats Nieuw-Nickerie. Die vrijdag dat we aankwamen hadden we de stad even verkent en gekeken wat we dat weekend allemaal konden gaan doen. We waren tot de conclusie gekomen dat we die zaterdag een tour naar Bigi Pan gingen maken. Bigi Pan is een groot meer, waar je mooie vogels kunt spotten en lekker kunt kajakken. Dit hebben Rianne en ik ook gedaan, super leuk om te doen kajakken op zo'n groot meer. De stroming was best sterk, maar het lukte ons wel!:) We konden uitrusten op een huisje midden op het meer, waar we eten kregen. Na het kajakken en een warme lunch zijn we de vogels gaan spotten. Indrukwekkend al die mooie vogels! We zagen o.a. de rode Ibis, waar er best veel van waren op dat moment. We hebben mooie foto's kunnen schieten en genoten van de natuur daar. Rond 2/3 uur gingen we weer terug varen, om van Bigi Pan naar de Nickerie-rivier te komen moesten we net zoals op de heenweg over een soort van brug voor bootjes. Het leek wel een soort attractie hahhah. Al met al hebben we het super naar onze zin gehad die dag!:D De volgende dag (zondag) was alweer de laatste dag in Nieuw-Nickerie. We zijn naar een bacove plantage gegaan.
In Suriname spreekt men van bacove als het om de vrucht gaat die rechtstreeks uit de schil gegeten kan worden en van banaan als het om groene bakbananen gaat. Hier kregen we uitleg over het proces van het kweken van de bacove. Als afsluiter van de rondleiding kregen wij een doos vol met bacove!!! jajaja, tpyisch Surinaams blijkt dat, het weggeven van niet 1 bacove maar gewoon een hele doos. En we waren weer op weg naar Paramaribo! Onderweg kwamen we veel rijstve;den tegen die gewoon in grote hoeveelheden in brand stonden. Mega grote rookwolken, maar dit was voor de vruchtbaarheid van de grond. Niet echt gezond lijkt mij als je daar met je houten huisje woont en al dat rook naar binnen ademt.
Na weer een week stage donderdagavond uiteten geweest met mijn huisgenoten en nog 2 andere stagiaires bij Zus&Zo, heel gezellig.
En we zitten alweer op week 9, over de helft al! Gaat snel!
Morgen komen mijn ouders al langs, super veel zin in!:)

Tot snel!:)

• 02 November 2012 - 15:41

Fennie:

dat hebbie weer mooi gedaan schat!!!
    Leuk dat je ouders binnenkort komen.veel plezier met ze!!
    Liefs.....

• 02 November 2012 - 18:59

Tineke:

Goed verslag Milou, wat beleef je toch veel. En wat heerlijk dat je ouders er bijna zijn.
    Lekker genieten van elkaar.

laifs van de van Veentjes XXX

• 05 November 2012 - 21:18

Marita Hegeman:

Hallo Milou,
    Wat een leuk verhaal, zo krijgen we wel een beetje een beeld van wat jij er allemaal doet, vind het wel een hele uitdaging ...knap hoor!
    Ik wens je nog een hele fijne tijd, geniet ervan !
    Veel liefs en groet uut Barger Compascuum.