Een maand in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Veen - WaarBenJij.nu Een maand in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Veen - WaarBenJij.nu

Een maand in Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Milou

30 September 2012 | Suriname, Paramaribo

Al bijna een maand in Paramaribo, time flies!

Maandagavond ben ik samen met Niké naar een collega van Rowie en Rianne geweest om onze haren te laten invlechten. Dit duurde intotaal 5 uur! Op een gegeven moment hadden we het ook wel gehad, want we hadden ook nog niks gegeten behalve lange vingers hahah!
Het ziet er leuk uit en het is ook knap gedaan!:)
Ook hadden zij als huisdier een BOSVARKEN.....leuk.....hahah en die moest ook even worden losgelaten, wij snel de benen op een krukje want ik had geen zin om een hap uit mijn been te hebben:P Maar we hebben het overleefd.
Dinsdagavond hadden wij intervisie bij onze mentor/buurvrouw. Hier bespreken wij de punten waar wij tegenaan lopen op stage etc.
Donderdagavond het begin van het weekend gevierd op het balkon en daarna gezellig met Niké en Rianne een nachtwandeling gedaan in onze pyama's .....hahahah! Op een gegeven moment vormde er zich een kleine file met auto's naast ons!:P
Vrijdagoctend kwam de schoonmaakster, ja wat een luxe haha!
In de avond zijn wij met z'n allen met de taxi naar de waterkant gegaan, daar hebben wij wat gegeten en natuurlijk ook ff geshopt.
Rond een uur of 9 wouden wij wel weer terug naar ons huisje, hebben wij een dik uur staan wachten op de taxi. Maaar no span, wij hebben alle tijd!
Zondag zijn we samen met Erik(de buurman) naar Fort Nieuw Amsterdam geweest. Leuk en interessant om te zien, veel informatie gekregen van onze wetenschapper Erik. Daarna zijn we met de boot over de commewijne rivier dolfijnen gaan spotten en het is ons gelukt!!!! Wij hebben al dolfijnen gezien!:) Het was erg leuk om te doen en een mooie omgeving. Op de terugweg kwamen wij langs Mariënburg en hier was een Javaans feest aan de gang, dus besloten wij om hier even te gaan kijken. Om 6 uur zou het spektakel beginnen, alleen was er om 7 uur nog geen dans te bekennen... rond half 8 begonnen er mannen te dansen. Heel apart en leuk om te zien, het is een traditionele dans(djaran kepang). Hier even wat informatie over de dans:

Een djaran kepang is een Javaanse dans die traditioneel wordt uitgevoerd bij belangrijke gebeurtenissen zoals huwelijken en besnijdenissen. De dansers komen ten tonele als paarden (twee mannen samen verkleed als paard en de rest met rieten “stok”paardjes tussen hun benen), galopperen rond op de speciale mantra-achtige tingeltangel-muziek van het gamelanorkest en gaan daarna in gebed waarbij geesten worden opgeroepen. Hun leider – die natuurlijk beschikt over de stille kracht - brengt hen in een roes door een beetje speciale olie in hun gezicht te smeren. Dan beginnen de paarden een beetje te grazen, waarbij ze gras, strootjes en bloemen eten. Als de leider hen weer aanraakt met wat olie raken ze in een diepere trance (dit gaat heel plotseling, ze vallen in een vreemde houding op de grond en zijn als versteend), waarbij ze veranderen in apen, slangen of tijgers. Het kan behoorlijk griezelig zijn, zeker met die tijgers want dan verslinden ze met z’n allen een levende kip. Om ze uit hun trance te bevrijden worden ze besprenkelt met meer olie, spreekt bezweringen uit om de geest uit te drijven en “bevriest” de lichamen, zodat ze als onbeweeglijke mummies gestrekt op de grond liggen. Dan maakt hij de mannen wakker door met een nat rood doekje een paar harde klappen op hun schouder te geven. Je ziet hun gezichten veranderen en ontspannen en ze kijken verdwaasd rond, soms een beetje beschaamd om wat ze hebben uitgespookt want daar weten ze niets meer van en hun lichaam voelt er achteraf ook helemaal niets van.

Bij ons veranderden ze in apen en slangen, grappig om te zien. De lokale bevolking genoot ook mee, alleen als ze te dicht in de buurt kwamen dan renden ze weg! Wij als 5 bakra's mochen meedoen, leuk alle ogen op je gericht en daar sta je dan tussen de ''apen'' en de ''slangen''. Best wel raar, maar leuk! Als je ging lopen werd je achtervolgt door ze en je mocht ook niet weglopen want dan pakken ze bij je benen. Als afsluiter moesten wij met een aap meelopen, want wij bakra's moesten hem een kus op de wang geven. En je mocht beslist niet weglopen, want dan werd hij boos en kwam hij je achterna.
Die avond een pyamaparty gehouden en nog lang op het balkon gezeten te kletsen. Dit was onze zaterdag, een leuke dag!:)
Zondag een rustig dagje, vroeg op.. al om 7 uur... kon niet uitslapen.
In de middag wouden Rianne en ik ff weg. Wij zijn naar de Hermitage Mall gegaan alleen waren de winkels pas om 4 uur open dus hebben wij eerst bij de Subway wat gegeten en daarna spontaan naar de bioscoop ernaast gegaan. Wat een relaxte stoelen zeg, ze konden helemaal naar achteren leunen:P hahha.
Nou dit was alweer wat ik deze week beleefd heb!:)
Aankomende week is mijn laatste stageweek op het kinderdagverblijf en dan ga ik op het speciaal onderwijs stage lopen.

Tot de volgende keer!

Liefs

• 01 Oktober 2012 - 05:52

Fennie:

Hey Milou,
    Weer een leuk verslag.........hoop nog foto's te zien van jullie dans!haha
    Kan niet wachten om naar SU te gaan !!
    Duurt niet lang meer!!!
    Liefs Mam

• 01 Oktober 2012 - 11:49

Tineke:

Hey rasta girlie,
    je verslagen worden steeds informatiever, TOP!! Dolfijnen gespot mooi man!! En gedanst met mannen in trance hoe gek is dat :-). Was deze stage ook een beeltje leuk of heb je meer zin in het speciale onderwijs??

liefs uit munnekemoer XXX

• 01 Oktober 2012 - 22:04

Ria:

Milou,
    Wat beleef je toch fantastische dingen, dit kan niemand je meer afpakken.
    ik lees datnjullie met elkaar echt genieten .
    Fijn dat je echte surinaamse cultuur kunt zien en beleven.
    Hier wordt het al echt herfst, de bladeren gaan vallen takken waaien van de bomen.
    ik ben benieuwd hoeveel,graden het daar bij jounis.
    En........ Jijmhebt echt dolfijnen kunnen zien wat Geweldig!!! Dat wil ik ook zomgraag eens zien.

Nou Milou fijn dat we zo met je kunnen meeleven!
    Geniet maar verder en natuurlijk heel veel,plezier bij de volgende stage.

Liefs Ria

• 02 Oktober 2012 - 12:04

Iris Van Rijen:

Hallotjes,

Je vlechtjes zijn erg mooi geworden, staat je goed!
    Maar wat een werk... 5 uur.
    Hoelang laat je ze erin zitten?
    Je hebt weer een hoop beleefd deze week. Leuk!
    Wanneer komen je ouders eigenlijk die kant op?
    Succes met je laatste stage bij het kinderdagverblijf.
    Ik ga zo een hapje eten, hier is het alweer 12:05.

Liefs Iris.